UDK 614.253:342 Pregledni članak Primljeno 3/98 Eutanazija pred zakonom* Valentin POZAIĆ Sažetak Značenje
pojma eutanazija Za izvorno značenje eutanazije, u njezinom smislu blage i nenasilne smrti, danas se rabi izraz pratnja umirućih: pružanje svake moguće i razumski opravdane pomoći, bez nasilja nad životom ili tijekom umiranja. Sam izraz eutanazija danas se upotrebljava u značenju "samilosno ubojstvo" (aktivno ili pasivno, direktno ili indirektno). To je neophodno imati na umu da se izbjegnu moguće zabune, nesporazumi i dvosmislenosti u raznim nazivima koji se u svakodnevnoj uporabi, pa i u stručnoj literaturi, nadodaju opterećenom pojmu eutanazija (aktivna – pasivna, direktna – indirektna, pozitivna – negativna). Kad god je u pitanju eutanazija, misli se na namjerno ubojstvo. Teorija
i praksa Suvremeni američki protestantski teolog Joseph Fletcher govori o nepopravljivim ljudskim vegetativcima, koji samo troše privatna i javna dobra. Priželjkuje vrijeme kad ćemo prijeći od kontrole rađanja na kontrolu umiranja[5], dakako, primjerenim i učinkovitim metodama. Unatoč bolnom njemačkom iskustvu s eutanazijom u Drugom svjetskom ratu, u Njemačkoj je godine 1980. osnovana Deutsche Gesellschaft für humanes Sterben, a liječnik Julius Hacketal je izišao u javnost sa svojim jasnim pomaganjem u provođenju auto–eutanazije.[6] Njegovim priručnikom služila se barem jedna od četiriju austrijskih medicinskih sestara, koje su slale na onaj svijet dosadne i teške bolesnike; dakako, bez njihove želje i znanja.[7] Nije manje poznat, po struci pomaganja, američki liječnik Jack Kevorkian.[8] Nove razloge u prilog eutanazije iznio je i prvi predsjednik Europske banke za izgradnju i razvoj, Jacques Attali: nakon 60.–65. godine čovjek gubi sposobnost proizvodnje i na teret je društvu, zato treba tu mašinu naglo zaustaviti; socijalistička logika je sloboda, a temeljna sloboda je samoubojstvo.[9] Eutanazija nije nepoznata ni u Hrvatskoj. Iz liječničkih krugova (prof.dr. Željko Poljak, urednik Liječničkih novina) pojavio se g. 1997. komentar (navodim djelomice): "U Saboru su u drugom čitanju noviteti u našem kaznenom zakonodavstvu, među kojima su 'usmrćenje na zahtjev' (eutanazija), prekid trudnoće i čedomorstvo, pitanja koja su doslovno od životne važnosti. (...) Liječnici samo mogu sa čuđenjem zapaziti čudan raskorak: Sabor je ukinuo smrtnu kaznu, a sprema se na legalizaciju eutanazije i čedomorstva. (...) Istina, pravo je Sabora da eutanaziju i abortus legalizira dizanjem ruku većine zastupnika, ali ćemo tada živjeti u apsurdnoj situaciji: opasni teški kriminalci mogu i dalje živjeti kao prijetnja čovječanstvu, a nedužnim bolesnicima i djeci prijeti smaknuće... Ako se naš Sabor slučajno odluči za legalizaciju prekida trudnoće i eutanazije, neka nitko ni u snu ne pomisli taj posao povjeriti liječnicima... Za egzekuciju bilo koje vrste neka se pobrine zakonodavac kako god zna i umije, možda posebnom izobrazbom krvnika i abortera, a ne časnoga liječničkog staleža."[10] Nakon tako jasnih i odlučnih stavova, slijedi sasvim nešto neočekivano; autor ističe da se nije izjasnio ni protiv pobačaja ni protiv eutanazije, već samo protiv toga da to izvode liječnici: "Nisam se izjasnio protiv abortusa, eutanazije i egzekucije, samo tvrdim da se to liječnika ništa ne tiče i da ga se ne smije ticati – ako u budućnosti želite imati u njega povjerenja." Tako ostavlja otvorenom dvojbu: kad bi to netko drugi izvodio, moglo bi biti dobro, dopušteno, poželjno!? Ljudsko
dostojanstvo U kršćanskoj antropologiji, filozofski gledano, ljudsko dostojanstvo nije shvaćeno kao nešto izvanjsko, ovisno o stanju čovjekova zdravlja ili bolesti, ili osobne krivnje; ono je nešto unutrašnje, bitno, neuvjetovano i neotuđivo čovjekovu biću kao takvom. Ljudsko dostojanstvo izvire iz cjelokupne kvalitete čovjeka kao osobe, kao duhovno tjelesnog bića, obdarena razumom i slobodom, samoodgovornošću i mogućnošću samoodređenja, ukoliko je stvoren na sliku Božju (Post 1,26–27), određen za vječnost. Ljudsko dostojanstvo je izvan dosega čovjekove moći. Ono je tu bez obzira na okolnosti u kojima pojedinac živi. Čovjek ga može poštivati ili ne, ali ga ne može dodijeliti ili oduzeti. Čovjek ne može biti lišen svoje bitne oznake: da je slika Božja. Snagom svojega dostojanstva svaki čovjek u svakom stadiju svoga života, makar ono bilo stavljeno u pitanje teškom bolešću ili patničkim tijekom umiranja, uvijek zadržava pravo i dužnost na poštivanje temelja i preduvjeta tog dostojanstva. Čak ni s biološkog stanovišta čovjek ne može biti sveden na živućeg ne–čovjeka, ne može biti o–ne-čovječen. S teološkog gledišta pogotovo ne postoji tako nešto kao život bez vrijednosti, nevrijedan da se živi. Tu je, zatim, pitanje slobode kao naročite čovjekove odlike. Veli se, da će odluka o primjeni eutanazije biti stvar slobode pojedinca. Možda bi upravo sloboda bila najviše ugrožena. Naime, ako su njegove boli dosegle stupanj nepodnosivosti, koliko je on uistinu 'slobodan' za tako presudnu odluku? Iskustvo svjedoči da molbe teških bolesnika i umirućih u ogromnoj većini slučajeva nisu želja za ubojstvom, već očajni prosvjed protiv neodgovarajuće njege i pažnje. Budući da su teški bolesnici i umirući nerijetko teži okolini nego li samima sebi, nije isključeno da im iz te okoline stigne poruka da se slobodno oslobode svoga stanja... Problem se povećava za slučajeve kad bolesnik više nije u stanju odlučivati o sebi, i to bi morao učiniti netko drugi: u čijem najboljem interesu?! Ozakonjena
eutanazija Očito je da je ozakonjenje eutanazije, u njezinom današnjem značenju, nespojivo s vrednotama naše suvremene kulture. Naime, ako bi netko imao zakonsko pravo na eutanaziju, drugi oko njega imali bi dužnost omogućiti mu da ostvari to pravo, tj. morali bi ga ubiti na njegov zahtjev, kad to on sam ne bi mogao. U suprotnom, njegovo bi pravo bilo neostvarivo. Takvo je duhovno ozračje barem za sada nezamislivo. Pravna država ima neizostavnu obvezu štiti ljudski život u svim njegovim stadijima. Istodobno, svjedoci smo, zakon preuzima prvenstvo morala, prvenstvo savjesti. Opravdano ili neopravdano, zakon sve više zahvaća u područje medicinske djelatnosti. Da bi se osigurao od raznih neprilika, uz svoje znanje i dobro odgojenu savjest, liječnik mora dobro poznavati i poštivati zakonske norme. Pravila vrednovanja i djelovanja sve se više traže u zakonu, a ne u moralnosti reda vrednota. Kao da moral ovisi o zakonu, a ne obratno. Kao da je moralno ono što je po zakonu odobreno, ili barem nije zabranjeno, pa i onda kad su u pitanju pitanja života i smrti. Tako se, i u ime i pod plaštem demokracije, uvodi etički relativizam. Demokracija, međutim, ne znači anarhiju vrednota. Naprotiv, kako kaže Ivan Pavao II., "civilni zakon mora svim članovima društva osigurati poštovanje određenih osnovnih prava, koja po naravi pripadaju osobi, a koja svaki pozitivni zakon mora priznati i jamčiti. Prvo i temeljno pravo među svima je nepovredivo pravo na život svakog nedužnog ljudskog bića".[11] U pluralističkom društvu, u otvorenom društvu – otvorenom jednako za sve odabire bez obzira na red vrednota, u sredinama raznorodnih i proturječnih moralnih nazora, moralne se dvojbe rješavaju silom zakona, a zakon je donesen većinom podignutih ruku. Što su znali, što su htjeli znati oni koji su dizali ruke, o odnosu zakona i morala, o odnosu javnog poretka i reda vrednota, ostaje zagonetno. Dižu li se u parlamentu ruke u skladu s objektivnim redom moralnih vrednota, u cilju općeg i zajedničkog dobra, ili nekih drugih interesa? Da je u društvenoj i političkoj praksi na pozornici češće zastupljena taktika nego li etika, ni to ne treba posebno isticati. Koje će mjesto zauzimati moralnost zakona u svijetu gdje vladaju karijera i novac? Konačno, hoće li za liječnika u donošenju odluke o životu i smrti pacijenta presudna biti savjest ili zakon? Činilo se sve do nedavno da je ozakonjenje eutanazije nespojivo sa zasadama suvremene antropologije. Međutim, Nizozemska je g. 1993. donijela zakon, mnogo kritiziran i tumačen na razne načine, po kojemu liječnik nije kažnjen ako aktivno pospješi umiranje bolesnika, kad dotični to zatraži. Liječnik je dužan prijaviti takav slučaj, a na predstavnicima je vlasti hoće li pokrenuti istražni postupak. Tumačenje je dosta opširno. Hitler je svoju naredbu za istu stvar, od 1. rujna 1939, sažeo u samo jednu rečenicu.[12] Novi je holandski zakon izazvao brojne i različite ocjene. Radi se, kako se izrazio kardinal F. Angelini, o "kukavičkoj kapitulaciji medicinske znanosti i o veoma teškom vrijeđanju ljudskog dostojanstva".[13] Tvorci zakona pokušavaju uvjeriti da time nije legalizirana eutanazija.[14] Izvještaji, međutim, donose brojke o eutanaziranim bolesnicima, mimo i protiv njihove volje[15], što je kod bolesnika pobudilo bojazan i nepovjerenje prema liječniku. Pa i liječnik koji sam tvrdi da to nije zakon o eutanaziji, priznao je, u osobnom razgovoru, kako je jednome svome pacijentu morao obrazlagati to stanje, i svoj stav u pogledu pomaganja umiranja; utrošio je pola sata kako bi ga uvjerio da ga on neće eutanazirati. Statistika je pokazala da je broj tako pospješenih smrti značajno, ali i zabrinjavajuće rastao (praksa je počela prije zakona; statistike sežu do u 1990. godinu gdje su zabilježena 454 slučaja, a 1994. ih je već 1.424), pa su 1995. g. tom zakonu postavljena neka ograničenja.[16] Zanimljivo je da je broj pospješenih smrti značajno porastao, a broj istražnih postupaka se smanjio. A zabilježeni su iznenađujuće brojni slučajevi – oko tisuću na godinu – da je smrt pospješena, premda to pacijenti nisu tražili.[17] Dakle, čisto ubojstvo nedužnih ljudi. Tako je i opet potvrđen aksiom skliska nizbrdica, napuknuta brana: kad zlu otvorimo vrata, više nismo kadri nadzirati ga. Nakon Nizozemske, eutanazija je bila legalizirana i u jednoj državi u Australiji, ali je taj zakon ubrzo dokinut.[18] Ozakonjivanje pobačaja i eutanazije nije nikakva pravednost, već zakonsko reguliranje bezakonja i nepravde. Hrvatski Kazneni zakon ne poznaje eutanaziju po imenu. Ipak, čini se, da govori o njoj u članku 94. pod nazivom Usmrćenje na zahtjev: "Tko drugoga usmrti na njegov izričit i ozbiljan zahtjev, kaznit će se kaznom zatvora od jedne do osam godina".[19] Eutanazija kao pomoć pri umiranju ili pospješivanje umiranja na zahtjev, u hrvatskom se zakonodavstvu, dakle, smatra ubojstvom čovjeka, te je ubrojena u poglavlje o kaznenim djelima protiv života i tijela. Liječnik bi vjerojatno bio najčešće onaj koji bi morao izvršiti eutanaziju. Time bi došao u sukob sa svojom temeljnom obvezom da služi životu, jer u zakletvi izjavljuje: "Apsolutno ću poštovati ljudski život od samog začetka."[20] I dosljedno: "Jedini gospodin kome liječnik treba služiti jest život."[21] U suprotnom, sama bi se liječnička profesija podijelila na one koji poštuju život i one koji su spremni zadati smrt. Ta bi pak činjenica neizbježivo nagrizla povjerenje bolesnika u liječnika: nikad ne bi bio siguran hoće li određena igla biti za život ili za smrt. Doživljaj
života i umiranja Još ne tako davno umiranje je bilo obiteljski događaj: okupljao je mlade i odrasle, znance i prijatelje. Bio je to oproštaj s dragim članom obitelji, doduše, u žalosti, ali i molitvi i nadi ponovnog susreta. Bila je to ujedno i neka vrsta škole umiranja, sasvim naravna i pristala. Danas, naprotiv, nije rijetkost da pacijent umire sam, napušten i od najbliže rodbine, prepušten neumitnoj sudbini biološke katastrofe. U takvim okolnostima nerijetko sav teret smrtnoga straha i tjeskobe pada na samog umirućeg. Nipošto nije utješna činjenica da u času kad čovjek postaje najmanji od svih svojih životnih veličina – na razini tjelesnog postojanja, već izručen tzv. društvenoj smrti – napušten od svih, sâm, bespomoćno gleda svoj kraj. Teško bolesne, ili one pri kraju života, najradije se izručuje brizi bolničkog osoblja, koje za blisku i trajnu pratnju umirućih niti je osposobljeno, niti ima vremena zbog zauzetosti oko onih kojima se još može pomoći produljiti život. Redoviti redatelji scenarija umiranja u bolnici su medicinske sestre, ponekad liječnik. Kakvi su ti redatelji? Kakve bismo poželjeli za sebe?! Tek hospicijska ekipa, uz primjerenu liječničku njegu, ublaživanje boli i ljudsku pažnju, jamči kvalificirane redatelje i pratioce na putu umiranja.[22] Smrt je za čovjeka vjernika posljednji važan događaj u ovozemaljskom životu – označuje uspjeh ili promašaj s obzirom na postignuće posljednjeg cilja. Stoga, vjernik ne može ostati ravnodušan spram načina na koji će završiti svoj život na zemlji, i kako će se na taj tako značajan događaj pripraviti: s više ili manje boli, tjeskobe, pri svijesti ili u nesvijesti, svjestan ili nesvjestan onoga što se s njime zbiva. Dar
– sloboda – odgovornost Drugi vatikanski sabor ističe cjelovitost pogleda na svekoliko ljudsko postojanje: "Bog je naime htio čovjeka ‘dati u ruke vlastite odluke’ (Sir 15,14) tako da sam od sebe traži svoga Stvoritelja i da, slobodno prijanjajući uza nj, dođe do potpuna i blažena savršenstva. Dostojanstvo čovjeka zahtjeva, dakle, da radi po svjesnom i slobodnom izboru, to jest potaknut i vođen osobnim uvjerenjem, a ne po unutarnjem slijepom nagonu ili po čisto vanjskom pritisku... Svatko će pak morati pred Božjim sudom položiti račun o svome životu, za sve što je učinio dobra ili zla."[25] Čovjek u svojoj autonomiji ne niječe temeljni odnos, naprotiv, ističe svoj odnos s temeljem svoje autonomije, ističe temelj sve zakonitosti i svršnosti u svim stvorenjima i u samome sebi, a to je teonomija. Ako želi dostići domete dara života, birat će putove i načine koji su u skladu s unutarnjim zakonom i usmjerenošću naravi dara koji je primio. Spram života i smrti čovjek se ne može ponašati svojevoljno, prohtjevno, neovisno o Darovatelju života, i Gospodaru života i smrti. Pa i onda kad veličina i dostojanstvo dara života, uslijed bolesti i patnje, zapadne u naočigled beznadno stanje, taj život ostaje – za nas ponekad nedohvatljivom tajnom obavijen – čudesni dar Božje ljubavi. Za čovjeka vjernika nema beznadna stanja u životu. On zna da je svemoćni, mudri i dobri Bog konačni redatelj drame ovoga svijeta i života svakog pojedinca. Tako piše sv. Pavao svojim vjernicima u Rimu: "Znamo pak da Bog u svemu na dobro surađuje s onima koji ga ljube" (Rim 8,28). I sama smrt ne predstavlja za vjernika konačnu katastrofu, već prijelaz iz prolaznosti u neprolaznost, iz vremenitosti u vječnost, iz jednog stanja života u drugo: više i dragocjenije. To Crkva izražava molitvom u Predslovlju Mise za pokojne, kad moli: "Tvojim se vjernima, Gospodine, život mijenja a ne oduzima." Teška
povreda Imajući sve to u vidu, ne iznenađuje odlučan i jasan stav katoličkog nauka kad je u pitanju eutanazija. Takav se postupak smatra sramotnim i užasnim zločinom,[27] te se izričito veli: "Treba ponovno sa svom odlučnošću izjaviti da nitko i ništa ne može nikoga ovlastiti da zada smrt nekom nevinom ljudskom biću, bilo da se radi o zametku ili embriju, djetetu ili odraslom, starcu, neizlječivom bolesniku ili nekome koji je u agoniji. Nitko ne može tražiti taj ubojnički postupak ni za sebe ni za drugoga koji je povjeren njegovoj brizi, niti na nj pristati, izričito ili uključivo. Nijedna vlast ne može to zakonito nametnuti niti dopustiti. Radi se o kršenju Božanskog zakona, o povredi dostojanstva ljudske osobe, o zločinu protiv života, o atentatu na ljudski rod".[28] Sažimljući katolički nauk, Ivan Pavao II. u enciklici Evanđelje života potvrđuje da je "eutanazija teška povreda Božjega zakona, ukoliko je namjerno ubojstvo ljudske osobe moralno neprihvatljivo."[29] Eutanazija, nasilje nad životom, ponižava čovjeka u njegovom završnom stadiju života i dovodi u pitanje njegovu vječnost. Poraz
ili uspjeh Zaključak EUTANASIA AND THE LAW Valentin POZAIĆ Summary The mentality of the culture of death demands the legalization of eutanasia on the grounds of the defence of human dignity. Although moral issues in a pluralistic society are finally resolved by the law, the foundation of statutory regulations is concensus and not morality. The legalization of eutanasia denies the equality and the equal dignity of all people. The new penal law for the Republic of Croatia speaks about killing on demand which it considers a punishable crime against human life. The culture of life provides the possibility of dying in harmony with human dignity which best takes place in the hospice for the dying. (Translated by A. Burnside) -------------------------------------------------------------------------------- * Obnovljeni život 4 (1998). [1] Pavlović, Š., (1990) Višeznačnost čina eutanazije, Medica jadertina 1–2, str. 40–41. [2] Ramsey, P., (41980) Ethics at the Edges of Life: Medical and Legal Intersections, Yale Univ. Press, New Haven, str. 146. [3] Sveti zbor za nauk vjere, Deklaracija o eutanaziji, br. II (u: Pozaić, V. (1985) Život dostojan života. Eutanazija u prosudbi medicinske etike, FTI, Zagreb, str. 102–103). [4] Binding, K.– Hoche, A. (1920) Die Freigabe der Vernichtung lebensunwerten Lebens. Ihr Maß und ihre Form, F. Meiner, Leipzig. [5] Fletcher, J. (1973) Ethics and Euthanasia, u: Williams, R.H. (izdavač) (1973), To Live and to Die: When, Why, and How?, Springer, New York, str. 116. [6] Usp. Slobodna Dalmacija, 17. ožujka 1986., str. 21. [7] Souček, B. Doživotni zatvor za dvije bolničarke, Večernji list, 30. i 31. ožujka 1991., str. 8. [8] Doktor Smrt pomaže i mladima, Večernji list, 17. ožujka 1998., str. 60. [9] Usp.: A Bill that is to come, Catholic Medical Quarterly 3 (1992) str. 3. [10] Poljak, Ž., Zakon opasnim kriminalcima omogućuje život, a nerođenoj djeci smaknuće, Vjesnik, 17. rujna 1997., str. 11. [11] Ivan Pavao II. (1995) Evangelium vitae – Evanđelje života, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, br. 71. [12] "Reichsleiter Bouhler und Dr. med. Brandt sind unter Verantwortung beauftragt, die Befugnisse namentlich zu bestimmender Ärzte so zu eweitern, dass nach menschlichem Ermessen unheilbar Kranken bei kritischster Beurteilung ihres Krankheitszustandes der Gnadentod gewährt werden kann", u: Friedlander, H. (1997) Der Weg zum NS–Genozid. Von der Euthanasie zur Endlösung, WBG, (The Origins of Nazi Genocide. From Euthanasia to the Final Solution, 1995.), str. 125; preslik naredbe donesen je na trećoj stranici, uz naslov. [13] Sveta Stolica osuđuje nizozemski zakon o eutanaziji, Glas koncila, br. 8, 21. veljače 1993., str. 3. [14] Beemer, T. (1994) Zur neueren Euthanasiedebatte in der Niederlanden, Schweizerische Gesellschaft für biomedizinische Ethik, Ženeva, str. 12–14. [15] Usp. Brungardt, G.S. – Egbert, A.M. (1994) Blurring the Distinctions: Euthanasia vs. Withdrawal of Care, Linacre Quarterly 1, str. 73–80. [16] Richter, B. (1995) Eutanazija jučer, danas i..., u: Glasnik HKLD 1 12–20. [17] Euthanasia and Assisted Suicide in the Netherlands and in Europe, Institute for Bioethics, Maastricht 1996., str. 14. [18] Konjhodžić, S., Prvo zakonito samoubojstvo u svijetu, Vjesnik 27. rujna 1996., str. 10. [19] Kazneni zakon (1997), Narodne novine, Zagreb, 1. izd., članak br. 94. [20] Grmek, M.D. (1967) Deontologija, liječnička, Medicinska enciklopedija, JLZ, Zagreb, str. 38. [21] Büchner, F. (1985) Der Mensch in der Sicht moderner Medizin, Herder, Freiburg–Basel–Wien, str. 147. [22] Pozaić, V. (1993) Hospicij promiče kulturu života, Obnovljeni život, 5, 459–476. [23] Zbor za nauk vjere (1987), Donum vitae – Dar života, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, str. 7. [24] Keating, J. – Corbett, J. (1996) Euthanasia and the Gift of Life, Linacre Quarterly 3, 40. [25] II. vatikanski koncil, Dokumenti, KS, Zagreb 1970., Gaudium et spes br. 17. [26] Donum vitae – Dar života, br. 5, str. 15. [27] II. vatikanski koncil, Dokumenti, KS, Zagreb 1970., Gaudium et spes br. 27. [28] Sveti zbor za nauk vjere, Deklaracija o eutanaziji br. II., (u: Pozaić, V., Život dostojan života, str. 103). [29] Ivan Pavao II., Evangelium vitae – Evanđelje života, Kršćanska sadašnjost, Zagreb 1995., br. 65 (usp. br. 64–67). [30] Jušić, A. (i sur.), (1995) Hospicij i palijativna skrb, ŠK – Hrvatska liga protiv raka, Zagreb. [31] Usp. Eibach, U. (1974) Tötung auf Verlangen? "Mercy killing"?, Der evangelische Erzieher 26, str. 255. [32] Usp.: Messori, V. (1993) Inchiesta sul cristianesimo, Oscar Mondadori, Torino, str. 23. |